SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
W naszej szkole edukacja zdrowotna jest ważnym elementem programu nauczania i wychowania. Od wielu lat promujemy zasady zdrowego stylu życia, podejmując działania z zakresu edukacji zdrowotnej.
Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie ?
„Szkoła promująca zdrowie zwiększa możliwości młodych ludzi do podejmowania działań i dokonywania zmian. Jest miejscem, w którym młodzi ludzie pracując razem z nauczycielami i innymi osobami, mogą osiągnąć sukces. Wzmacnianie młodych ludzi, wspieranie ich wizji i idei, umożliwia im wpływ na ich życie i warunki życia”. (WHO, 1997)
Definicja, model i standardy szkoły promującej zdrowie
„ (…) W Europie nie ma jednej uniwersalnej definicji SzPZ. Uznano, że każdy kraj powinien postrzegać SzPZ w kontekście własnego systemu edukacji, czynników kulturowych, społecznych i ekonomicznych, akceptując przyjęte podstawowe zasady i wartości takiej szkoły. Szeroki zakres promocji zdrowia i całościowego podejścia do promocji zdrowia w szkole utrudnia sformułowanie prostej uniwersalnej definicji SzPZ. Definicję SzPZ przyjętą w Polsce w 2015 r. zamieszczono w ramce.
Definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
– systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
– wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Model szkoły promującej zdrowie
W modelu SzPZ uwzględniono trzy poziomy:
- Warunki dla tworzenia SzPZ.
- Główne obszary działań.
- Oczekiwane efekty.
Standardy szkoły promującej zdrowie
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Nowym, wprowadzonym do koncepcji SzPZ w Polsce w 2016 r. elementem jest uwzględnienie w niej działań na rzecz zdrowia i dobrego samopoczucia nauczycieli i innych pracowników szkoły (administracji, obsługi, stołówki szkolnej). Dotychczas szkoły, w tym także SzPZ, koncentrowały się na zdrowiu uczniów. Wyniki licznych badań wskazują, że zdrowie i dobre samopoczucie pracowników szkoły, a zwłaszcza nauczycieli, jest obok ich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych jednym z podstawowych czynników wpływających na realizację zadań szkoły oraz efekty uczenia się uczniów i ich zdrowie i samopoczucie.
Na potrzebę uwzględnienia w SzPZ promocji zdrowia pracowników zwrócono uwagę w wielu krajach, a także w sieci SHE. Podkreślono także efekty ekonomiczne i społeczne takich działań (np. zmniejszenie absencji chorobowej, większa wydajność, zwiększenie satysfakcji z pracy) oraz rolę pracowników w modelowaniu pozytywnych zachowań zdrowotnych uczniów. Możliwości podjęcia takich działań, sposoby ich wdrażania i efekty sprawdzono w Polsce w czasie realizacji w 21 szkołach promujących zdrowie pilotażowego projektu „Promocja zdrowia pracowników szkoły” (2012–2015).
Włączenie promocji zdrowia pracowników do działań SzPZ jest specyficzną cechą takiej szkoły, elementem odróżniającym ją od innych szkół…”
( Informacje zaczerpnięto z podręcznika „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE” pod redakcją naukową Barbary Woynarowskiej i Magdaleny Woynarowskiej – Sołdan, Wydanie drugie, ORE Warszawa 2019)
Zespół Szkoły Promującej Zdrowie na rok szkolny 2024/25:
Lp. | Imię i Nazwisko | Społeczność szkolna |
1. | Marta Twardowska | Koordynator, nauczyciel logopeda |
2. | Adrianna Szczotka | Uczennica klasy VIIIa, przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego |
3. | Katarzyna Jóźwiak | Rodzic |
4. | Ewelina Książek | Pracownik niepedagogiczny |
5. | Urszula Lemańska | Pielęgniarka szkolna |
6. | Ewa Gorzelanna | Nauczyciel biologii i w-f |
7. | Anna Szymańska | Nauczyciel biologii |
8. | Joanna Reymann – Olejnik | Pedagog |
9. | Agnieszka Pakos | Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna |
10. | Katarzyna Stojańska | Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna |
11. | Marlena Stefanowicz | Nauczyciel matematyki |
12. | Agnieszka Bartkowicz | Psycholog |
13. | Joanna Tomońska – Malinowska | Nauczyciel języka angielskiego |
14. | Małgorzata Wieczorek | Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna |
Plan działań SzPZ tabelka 2024 25
DNI PROMOCJI ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
Szkolny zespół do spraw promocji zdrowia rok szkolny 2023/2024
Lp. | Imię i Nazwisko | Społeczność szkolna |
1. | Marta Twardowska | Koordynator, nauczyciel logopeda |
2. | Kinga Muskała | Uczennica klasy VIIIa, przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego |
3. | Katarzyna Jóźwiak | Rodzic |
4. | Ewelina Książek | Pracownik niepedagogiczny |
5. | Urszula Lemańska | Pielęgniarka szkolna |
6. | Ewa Gorzelanna | Nauczyciel biologii i w-f |
7. | Anna Szymańska | Nauczyciel biologii |
8. | Agnieszka Kędziora | Pedagog |
9. | Agnieszka Pakos | Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna |
10. | Agnieszka Konopka | Nauczyciel – oddział przedszkolny |
11. | Marlena Stefanowicz | Nauczyciel matematyki |
12. | Agnieszka Bartkiowicz | Psycholog |
13. | Joanna Tomońska – Malinowska | Nauczyciel języka angielskiego |
Plan Działań SzPZ tabelka 2023-24
Dni Promocji Zdrowego Stylu Życia
Konkurs plastyczny HDK PCK – etap szkolny
„Czystość wokół nas”- wyniki konkursu
” Drugie życie śmieci ” – wyniki konkursu
Szkolny zespół do spraw promocji zdrowia rok szkolny 2022/2023
Lp. | Imię i Nazwisko | Społeczność szkolna |
1. | Marta Twardowska | Koordynator,
nauczyciel logopeda |
2. | Olaf Kolasa | Uczeń VIII klasy, przewodniczący Samorządu Uczniowskiego |
3. | Katarzyna Jóźwiak | Rodzic |
4. | Ewelina Książek | Pracownik niepedagogiczny |
5. | Łucja Galek | Pielęgniarka szkolna |
6. | Ewa Gorzelanna | nauczyciel biologia i w-f/ rodzic |
7. | Agnieszka Kędziora | Pedagog |
8. | Agnieszka Pakos | Nauczyciel I-III/rodzic |
9. | Katarzyna Stojańska | Nauczyciel – oddział przedszkolny |
10. | Justyna Prisacari | Nauczyciel w-f |
11. | Marlena Stefanowicz | Nauczyciel matematyki klasy IV- VIII |
12. | Agnieszka Bartkiewicz | Psycholog |
PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2022/2023
Cel: Poprawa jakości relacji wśród uczniów i innych członków społeczności szkolnej poprzez kształtowanie kompetencji z zakresu komunikacji, uważności, samoświadomości oraz stwarzanie okazji do integracji.
Plan Działania Tabela
Dni Promocji Zdrowego Stylu Życia
Bajki na jednej nodze
Światowy Tydzień Wiedzy o Antybiotykach
NIE dla papierosów
Spotkania z policją
Akcja Integracja
Szkolny konkurs „WIEM WSZYSTKO O HIV/AIDS”
Konkurs o tematyce Honorowego Krwiodawstwa PCK
18 Familiada Siatkarska
Spektakl Świąteczny
Zawody sportowe kl. I, oddziału przedszkolnego i 3u
Tydzień Patrona Szkoły- zawody sportowe kl.2
Tydzień Patrona w Szkole Podstawowej nr 3
Turniej sportowy klas trzecich
Powitanie Wiosny w klasach 1-3
Spotkanie z ratownikami medycznymi
Projekt „Nasionko Przyszłości” w Szkole Podstawowej nr 3 w Sulechowie
AKTYWNE PRZERWY W RYTMIE BELGIJKI
Sprzątanie świata z Amazon i PCK
GALA MISTRZÓW 2023 Z ALICJĄ W KRAINIE CZARÓW