SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

W naszej szkole edukacja zdrowotna jest ważnym elementem programu nauczania i wychowania. Od wielu lat promujemy zasady zdrowego stylu życia, podejmując działania z zakresu edukacji zdrowotnej.

Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie ?

„Szkoła promująca zdrowie zwiększa możliwości młodych ludzi do podejmowania działań i dokonywania zmian. Jest miejscem, w którym młodzi ludzie pracując razem z nauczycielami i innymi osobami, mogą osiągnąć sukces. Wzmacnianie młodych ludzi, wspieranie ich wizji        i idei, umożliwia im wpływ na ich życie i warunki życia”. (WHO, 1997)

Definicja, model i standardy szkoły promującej zdrowie

„ (…) W Europie nie ma jednej uniwersalnej definicji SzPZ. Uznano, że każdy kraj powinien postrzegać SzPZ w kontekście własnego systemu edukacji, czynników kulturowych, społecznych i ekonomicznych, akcep­tując przyjęte podstawowe zasady i wartości takiej szkoły. Szeroki zakres promocji zdrowia i całościowe­go podejścia do promocji zdrowia w szkole utrudnia sformułowanie prostej uniwersalnej definicji SzPZ. Definicję SzPZ przyjętą w Polsce w 2015 r. zamieszczono w ramce.

Definicja szkoły promującej zdrowie

Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:

– systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,

– wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości  o zdrowie przez całe życie.

Model szkoły promującej zdrowie

W modelu SzPZ  uwzględniono trzy poziomy:

  1. Warunki dla tworzenia SzPZ.
  2. Główne obszary działań.
  3. Oczekiwane efekty.

Standardy szkoły promującej zdrowie

  1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
  2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
  3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
  4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

Nowym, wprowadzonym do koncepcji SzPZ w Polsce w 2016 r. elementem jest uwzględnienie w niej dzia­łań na rzecz zdrowia i dobrego samopoczucia nauczycieli i innych pracowników szkoły (administracji, obsługi, stołówki szkolnej). Dotychczas szkoły, w tym także SzPZ, koncentrowały się na zdrowiu uczniów. Wyniki licznych badań wskazują, że zdrowie i dobre samopoczucie pracowników szkoły, a zwłaszcza nauczy­cieli, jest obok ich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych jednym z podstawowych czynników wpływających na realizację zadań szkoły oraz efekty uczenia się uczniów i ich zdrowie i samopoczucie.

Na potrzebę uwzględnienia w SzPZ promocji zdrowia pracowników zwrócono uwagę w wielu krajach, a także w sieci SHE. Podkreślono także efekty ekonomiczne i społeczne takich działań (np. zmniejszenie absencji chorobowej, większa wydajność, zwiększenie satysfakcji z pracy) oraz rolę pracowników w modelowaniu pozytywnych zachowań zdrowotnych uczniów. Możliwości podjęcia takich działań, sposoby ich wdrażania i efekty sprawdzono w Polsce w czasie realizacji w 21 szkołach promujących zdrowie pilotażowego projek­tu „Promocja zdrowia pracowników szkoły” (2012–2015).

Włączenie promocji zdrowia pracowników do działań SzPZ jest specyficzną cechą takiej szkoły, elementem odróżniającym ją od innych szkół…”

( Informacje zaczerpnięto z podręcznika „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”  pod redakcją naukową  Barbary Woynarowskiej i Magdaleny Woynarowskiej – Sołdan, Wydanie drugie, ORE Warszawa 2019)

Zespół Szkoły Promującej Zdrowie na rok szkolny 2024/25:

Lp. Imię i Nazwisko Społeczność szkolna
1. Marta Twardowska Koordynator, nauczyciel logopeda
2. Adrianna Szczotka Uczennica klasy VIIIa, przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego
3. Katarzyna Jóźwiak Rodzic
4. Ewelina Książek Pracownik niepedagogiczny
5. Urszula Lemańska Pielęgniarka szkolna
6. Ewa Gorzelanna Nauczyciel biologii i w-f
7. Anna Szymańska Nauczyciel biologii
8. Joanna Reymann – Olejnik Pedagog
9. Agnieszka Pakos Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna
10. Katarzyna Stojańska Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna
11. Marlena Stefanowicz Nauczyciel matematyki
12. Agnieszka Bartkowicz Psycholog
13. Joanna Tomońska – Malinowska Nauczyciel języka angielskiego
14. Małgorzata Wieczorek Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna

Plan działań SzPZ tabelka 2024 25

Dzień Jabłka

Dzień Tornistra

Kwesta PCK

DNI PROMOCJI ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

Szkolny zespół do spraw promocji zdrowia rok szkolny 2023/2024

Lp. Imię i Nazwisko Społeczność szkolna
1. Marta Twardowska Koordynator, nauczyciel logopeda
2. Kinga Muskała Uczennica klasy VIIIa, przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego
3. Katarzyna Jóźwiak Rodzic
4. Ewelina Książek Pracownik niepedagogiczny
5. Urszula Lemańska Pielęgniarka szkolna
6. Ewa Gorzelanna Nauczyciel biologii i w-f
7. Anna Szymańska Nauczyciel biologii
8. Agnieszka Kędziora Pedagog
9. Agnieszka Pakos Nauczyciel – edukacja wczesnoszkolna
10. Agnieszka Konopka Nauczyciel – oddział przedszkolny
11. Marlena Stefanowicz Nauczyciel matematyki
12. Agnieszka Bartkiowicz Psycholog
13. Joanna Tomońska – Malinowska Nauczyciel języka angielskiego

Plan Działań SzPZ tabelka 2023-24

Światowy Dzień Jabłka

Dni Promocji Zdrowego Stylu Życia

Konkurs Plastyczny HDK PCK

PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA

Konkurs plastyczny HDK PCK – etap szkolny

Światowy Dzień Toalet

Światowy Dzień AIDS

O żywności na luzie…

AKCJA SEGREGACJA

STOISKO PROFILAKTYCZN

Pierwsza pomoc przedmedyczna

KONKURS WIEDZY O PCK

„Czystość wokół nas”- wyniki konkursu

KONKURS PCK

WSPÓLNE, ZDROWE ŚNIADANIE

CZYSTE RĘCE TO PODSTAWA

” Drugie życie śmieci ” – wyniki konkursu

SPEKTAKL TEATRU W KRATKĘ

Czyste rączki to podstawa !

Szkolny zespół do spraw promocji zdrowia rok szkolny 2022/2023

Lp. Imię i Nazwisko Społeczność szkolna
1. Marta Twardowska Koordynator,

nauczyciel logopeda

2. Olaf Kolasa Uczeń VIII klasy, przewodniczący Samorządu Uczniowskiego
3. Katarzyna Jóźwiak Rodzic
4. Ewelina Książek Pracownik niepedagogiczny
5. Łucja Galek Pielęgniarka szkolna
6. Ewa Gorzelanna nauczyciel biologia i  w-f/ rodzic
7. Agnieszka Kędziora Pedagog
8. Agnieszka Pakos Nauczyciel I-III/rodzic
9. Katarzyna Stojańska Nauczyciel – oddział przedszkolny
10. Justyna Prisacari Nauczyciel w-f
11. Marlena Stefanowicz Nauczyciel matematyki klasy IV- VIII
12. Agnieszka Bartkiewicz Psycholog

PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2022/2023

Cel: Poprawa jakości relacji wśród uczniów i innych członków społeczności szkolnej poprzez kształtowanie kompetencji z zakresu komunikacji, uważności, samoświadomości oraz stwarzanie okazji do integracji.

Plan Działania Tabela 

Dni Promocji Zdrowego Stylu Życia

Bajki na jednej nodze

Światowy Tydzień Wiedzy o Antybiotykach

NIE dla papierosów

Spotkania z policją

Akcja Integracja 

Szkolny konkurs „WIEM WSZYSTKO O HIV/AIDS”

Konkurs o tematyce Honorowego Krwiodawstwa PCK

18 Familiada Siatkarska

Spektakl Świąteczny

Bal Karnawałowy 2023

Co za niespodzianka…

Zawody sportowe kl. I, oddziału przedszkolnego i 3u

Tydzień Patrona Szkoły- zawody sportowe kl.2

Tydzień Patrona w Szkole Podstawowej nr 3

Turniej sportowy klas trzecich

Walentynki w SP3

Aktywne przerwy

Powitanie Wiosny w klasach 1-3

Bajkowy kolorowy dzień wiosny

Turniej – Zebra

TRÓJKA ŚWIĘTUJE DZIEŃ ZIEMI

Spotkanie z ratownikami medycznymi

Konkurs Trzymaj Formę

Olimpiada Zdrowia PCK

Olimpiada PCK

Projekt „Nasionko Przyszłości” w Szkole Podstawowej nr 3 w Sulechowie

AKTYWNE PRZERWY W RYTMIE BELGIJKI

Sprzątanie świata z Amazon i PCK

WSPÓLNE ZDROWE ŚNIADANIE

GALA MISTRZÓW 2023 Z ALICJĄ W KRAINIE CZARÓW

UROCZYSTE POSUMOWANIE DNI UKRAIŃSKICH W SP3

„Z Higieną za Pan Brat”

Dni Przyjaźni i Życzliwości

Samorząd Uczniowski

Gazetka Szkolna

Matematyka bez granic

SOS Siatkarski Ośrodek Szkolny

Certyfikaty

Alarm Smogowy