Tematyka klas V
Tematy (punkty numerowane) i kryteria sukcesu (wypunktowanie):
-
PSO i regulamin
- objaśnia zasady bezpiecznej pracy w pracowni komputerowej,
- zapoznał się z tematyką zajęć i zasadami oceniania na lekcjach informatyki.
-
Przekształcenia obrazu
- korzysta z narzędzia wielokąt i krzywa,
- stosuje odbicia lustrzane i obroty obrazu,
- zmienia rozmiar obrazu i pochyla go.
-
Dbamy o szczegóły rysunku
- omawia dawne metody malowania,
- opisuje sposób powstawania obrazu na ekranie,
- rysuje w powiększeniu i z wykorzystaniem siatki,
- przygotowuje rysunek do druku.
-
Zaglądamy do wnętrza komputera
- omawia przeznaczenie podstawowych elementów komputera,
- rozróżnia komputery PC i MAC,
- wymienia inne rodzaje komputerów,
- objaśnia znaczenie systemu operacyjnego,
- omawia procesy, które zachądzą gdy uruchomimy komputer, uruchomimy program, gdy pracujemy w sieci komputerowej,
- wymienia rodzaje i omawia przeznaczenie urzadzeń zewnętrznych.
-
Operacje na plikach i folderach
- wymienia rodzaje pamięci masowej,
- omawia termin: zasoby komputera i podaje przykłady,
- kopiuje, prznosi, usuwa pliki i foldery,
- kompresuje i dekompresuje pliki i fodery
-
Listy elektroniczne
- omawia dawne sposoby komunikacji,
- omawia pojęcia: poczta elektroniczna i adres e-mail,
- pisze i wysyła listy elektroniczne,
- dołącza załączniki do listów,
- omawia zasady korzystania z książki adresowej,
- ma świadomość zagrożeń związanych z Internetem.
-
Kompozycje, historyjki i gry w języku Scratch.
- programuje w języku Scratch,
- umieszcza duszka w określonym miejscu sceny,
- stosuje powtarzanie poleceń,
- programuje historyjkę
- tworzy grę dla jednego gracza,
- stosuje zmienne do zliczania punktów
-
Zadania projektowe - Scratch
- Wykonuje na lekcjach przynajmniej dwa projekty.
-
Ozdabiamy tekst obrazkami
- wkleja fragmenty rysunku do tekstu,
- zmienia otaczanie obrazka tekstem,
- wstawia do tekstu obrazki z pliku,
- stosuje metody ułatwiające formatowanie,
-
Tabele, ramki i ozdobniki w tekście
- wykonuje obramowanie i cieniowanie,
- wykorzystuje WordArt,
- wstawia do tekstu Kształty,
- grupuje wybrane obiekty graficzne,
- wstawia tabelę o zadanym wymiarze,
- przygotowuje dokument do druku.
-
Zadania projektowe - tekst i grafika
- wykonuje na lekcji jeden z projektów, w oparciu o poznane sposoby.