Procedura – programy, podręczniki
PROCEDURA DOPUSZCZENIA DO UŻYTKU SZKOLNEGO PROGRAMÓW NAUCZANIA I PODRĘCZNIKÓW
PODSTAWY PRAWNE
1. Rozporządzenie MENiS z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programu wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecanie środków dydaktycznych( Dz. U. z 2002 r., Nr 69, poz. 635 ).
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674 ze zm.).
3. Rozporządzenie z 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2002 r., Nr 51 , poz. 58, Dz. U. z 2003 r., Nr 210 , poz. 2041, Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 992),
4. Rozporządzenie MENiS z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia ( Dz. U. z 2004 r., Nr 25, poz. 220),
5. Ustawa z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. z 2008 r., Nr 145, poz. 917)
CEL PROCEDURY
Celem niniejszej procedury jest określenie harmonogramu działań związanych z opracowaniem Szkolnego Zestawu Programów Nauczania i Szkolnego Zestawu Podręczników obowiązujących w Zespole Szkół w Sulechowie oraz określenie uprawnień i obowiązków nauczycieli w tym zakresie.
ZAKRES PROCEDURY
Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół w Sulechowie oraz Radę Rodziców.
TERMINOLOGIA
Ilekroć w procedurze jest mowa o:
1. programie nauczania – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego .
2. podręczniku szkolnym – należy przez to rozumieć książkę zawierającą systematyczną, zgodną z zasadami dydaktyki, prezentację wybranych treści nauczania, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, opisanych w szczególności jako kształcenie zintegrowane, przedmiot, ścieżka edukacyjna, blok przedmiotowy.
3. środek dydaktyczny – należy przez to rozumieć książkę pomocniczą lub inne przedmioty, przyrządy i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym.
4. autorski program nauczania – należy przez to rozumieć program opracowany przez nauczyciela samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do wykazu programów MEN, pozytywnie zaopiniowany przez nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści nauczania , które program obejmuje.
ALGORYTM POSTĘPOWANIA
1. W pierwszej połowie maja każdego roku szkolnego odbywają się posiedzenia zespołów przedmiotowych, na których nauczyciele prowadzący zajęcia z danego przedmiotu lub bloku ustalają zestaw programów nauczania dla danych zajęć edukacyjnych.
2. Przewodniczący zespołów przedmiotowych opracowują pisemny wykaz programów nauczania i wykaz podręczników szkolnych dla określonego etapu edukacyjnego lub w poszczególnych oddziałach i składają go na piśmie do dyrektora w terminie do końca maja danego roku szkolnego.
3. W przypadku zmiany programu i podręcznika nauczyciele dokonują ewaluacji programu nauczania, w oparciu o który realizują proces dydaktyczny w poszczególnych oddziałach i oceny przydatności używanych podręczników.
Ewaluacja programu nauczania winna dotyczyć:
a) zgodności z podstawa programową,
b) stopnia dostosowania do etapu rozwoju i możliwości dziecka,
c) stopnia zapewniania wszechstronnego rozwoju ucznia,
d) zapewniania realizacji standardów egzaminacyjnych,
e) możliwości wyboru podręcznika.
Ewaluacja przydatności podręcznika dotyczy spełniania następujących warunków:
a) poprawności pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym oraz językowym,
b) zachowania systematyczności wybranych treści nauczania ujętych w podstawie programowej,
c) uwzględnienia aktualnego stanu wiedzy naukowej , w tym metodycznej,
d) zawartości materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego, uwzględniającego odpowiedni poziom kształcenia, zwłaszcza pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, terminów i sposobu ich wyjaśniania,
e) zachowania logicznej i spójnej konstrukcji,
f) możliwości wykorzystywania go przez uczniów w samodzielnej pracy,
g) estetyczności szaty graficznej,
h) jakości wykonania podręcznika, umożliwiającej korzystanie z niego przez kilka lat,
i) ceny.
4. Dyrektor szkoły opracowuje szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, obowiązujących w szkole na kolejny rok szkolny. Pisemną wersję opracowania dyrektor przekazuje Radzie Rodziców celem zaopiniowania.
5. Rada Rodziców wyraża opinię na piśmie w terminie 7 dni od otrzymania wykazu programów nauczania i wykazu podręczników, w sposób określony w Regulaminie Rady Rodziców.
6. W terminie do 14 czerwca każdego roku szkolnego dyrektor szkoły przedstawia na Radzie Pedagogicznej wykaz programów nauczania i wykaz podręczników. Rada Pedagogiczna, zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej ustala, w drodze uchwały, odpowiednio Szkolny Zestaw Podręczników i Szkolny Zestaw Programów Nauczania.
7. Dyrektor szkoły do 15 czerwca każdego roku szkolnego podaje do publicznej wiadomości Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników poprzez wywieszenie wykazów na tablicy ogłoszeń dla rodziców i opublikowanie na stronie www szkoły.
8. Nauczycielom i Radzie Rodziców przysługuje prawo złożenia wniosku o zmianę konkretnego programu nauczania lub podręcznika w każdym dowolnym czasie. Umotywowany wniosek składa się w formie pisemnej do dyrektora szkoły.
9. Wniosek, o którym mowa w punkcie 9 rozpatrywany jest zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków obowiązującą w szkole i z zachowaniem postępowania, jak w pkt. 2, 6, 7.
10. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę o dokonaniu zmian w szkolnym zestawie programów nauczania i szkolnym wykazie podręczników w przypadkach:
a) wykreślenia programu nauczania z listy MEN,
b) wycofania podręcznika z listy podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego,
c) zaprzestania drukowania podręcznika,
d) po rocznej realizacji programu nauczania i stwierdzeniu niskiej efektywności nauczania, małej przydatności podręcznika, wyższych możliwości rozwojowych uczniów.
11. Zmiana, o której mowa w punkcie 9 obowiązuje od początku kolejnego roku szkolnego i nie może być w żadnym przypadku wprowadzona w trakcie roku szkolnego.
Decyzja o dopuszczeniu programów nauczania ogólnego do użytku w Zespole Szkół w Sulechowie
rok szkolny 2012/2013
Odwołując się do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 8 czerwca 2009 roku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (DzU nr89, poz. 730), dopuszczam do użytku w szkole niniejsze programy i wpisuję je do „Szkolnego zestawu programów nauczania”:
Oddziały przedszkolne
Przedmiot/klasa | Tytuł programu | Autorzy programu i modyfikacji | Numer dopuszczenia w „Szkolnym zestawie programów nauczania” |
0 | Program wychowania przedszkolnego „Razem w przedszkolu” | J. Andrzejewska
J. Wierucka |
1-2012/2013 |
0 | Język angielski w wychowaniu przedszkolnym | M. Bogucka
D. Łoś |
2-2012/2013 |
0 | W radości dzieci Bożych | T. Śmiech | 3-2012/2013 |
I etap – Edukacja wczesnoszkolna | |||
I | Program edukacji wczesnoszkolnej. Klasy 1 – 3 | J. Brzózka, K. Harmak, K. Izbińska, A. Jesiocha, W. Went |
4-2012/2013 |
I | „Gra w kolory” program nauczania edukacji wczesnoszkolnej JUKA | E. Stolarczyk | 5-2012/2013 |
Program nauczania do cyklu podręczników Nasze „Razem w szkole”. Zajęcia komputerowe | A. Kulesza | 6-2012/2013 | |
I | „Kolorowa klasa” program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I – III szkoły podstawowej | A. Mitoraj-Hebel, | 7-2012/2013 |
II | „Kolorowa klasa” program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I – III szkoły podstawowej | A. Mitoraj-Hebel,
K. Sirak-Stopińska |
8-2012/2013 |
II | „Szkoła na miarę” – program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej | T. Janicka-Panek | 9-2012/2013 |
III | „Szkoła na miarę” – program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej | T. Janicka-Panek
B. Bieleń |
10-2012/2013 |
I-III | Program nauczania języka angielskiego zgodny z Nową Podstawą Programową dla I etapu edukacyjnego, szkoła podstawowa | I. Studzińska,
A. Modela, M. Kondro, E. Piotrowska |
11-2012/2013 |
I-III | Jesteśmy dziećmi Bożymi
AZ-1-01/1 |
Komisja KEP
d/s Wychowania Katolickiego |
12-2012/2013 |
II etap klasy IV – VI
Przedmiot/klasa | Tytuł programu | Autorzy programu i modyfikacji | Numer dopuszczenia w „Szkolnym zestawie programów nauczania” |
IV | „Czytać, myśleć, uczestniczyć” program nauczania ogólnego języka polskiego w kl. IV-VI szkoły podstawowej | M. Derlukiewicz | 13-2012/2013 |
V-VI | Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej | E. Klawa,
H. Marszałek, D. Chwastek, A. Ciesielska |
14-2012/2013 |
IV-VI | Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla kl. 4-6 szkoły podstawowej | M. Ellis,
A. Rak |
15-2012/2013 |
IV-VI | Język niemiecki. Program nauczania dla klas IV-VI szkoły podstawowej – kurs dla początkujących
DKOS-5002-57/05 |
A. Potapowicz | 16-2012/2013 |
IV | Program autorski z historii i społeczeństwa dla kl. IV szkoły podstawowej | W. Surdyk-Fertsek,
B. Szeweluk-Wyrwa, G. Wojciechowski |
17-2012/2013 |
V-VI | Człowiek i jego cywilizacja | W. Surdyk-Fertsek,
B. Szeweluk-Wyrwa, G. Wojciechowski |
18-2012/2013 |
IV | „Tajemnice przyrody” | J. Golanko | |
V-VI | „Przyroda” dla klas IV-VI szkoły podstawowej | M. Kłyś,
E. Sulejczak |
19-2012/2013 |
IV | Matematyka z kluczem | M. Braun,
A. Mańkowska, M. Paszyńska nauczyciele matematyki |
20-2012/2013 |
V-VI | Matematyka z plusem | M. Jucewicz M. Karpiński J. Lech nauczyciele matematyki |
21-2012/2013 |
IV-VI | Informatyka Europejczyka. Program nauczania informatyki w szkole podstawowej | D. Kiałka
nauczyciele informatyki |
22-2012/2013 |
IV-VI | Program nauczaniaogólnego zajęć technicznych w kl. IV-VI szkoły podstawowej | L. Łabecki | 23-2012/2013 |
IV-VI | Program wychowania fizycznego II etap edukacyjny | M. Śmiglewska | 24-2012/2013 |
IV | Poznaje Boga i w Niego wierzę
AZ-2-01/10 |
Komisja KEP
d/s Wychowania Katolickiego |
25-2012/2013 |
V-VI | Wezwani przez Boga
AZ-2-01/1 |
Komisja KEP
d/s Wychowania Katolickiego |
26-2012/2013 |
VI | WDŻ. Program nauczania dla klas V-VI szkoły podstawowej | T. Król,
K. Maśnik, G. Węglarczyk |
27-2012/2013 |
IV-VI | „Do dzieła” Program ogólnego nauczania plastyki w kl. IV-VI | B. Ozga-Morawska
E. Kozyra A. Niesułowska |
28-2012/2013 |
IV-VI | Muzyka dla klas IV-VI | 29-2012/2013 |
III etap klasy I – III
Przedmiot/klasa | Tytuł programu | Autorzy programu i modyfikacji | Numer dopuszczenia w „Szkolnym zestawie programów nauczania” |
I-III | Swoimi słowami. Program nauczania języka polskiego w gimnazjum | A. Brożek, D. Zych,
A. Ciesielska, W. Głowacki, M. Pułka |
30-2012/2013 |
I-III | Program nauczania języka angielskiego. Poziom III.0 i III.1 | B. Tittenbrun,
E. Piotrowska |
31-2012/2013 |
I-III | Program nauczania języka niemieckiego w gimnazjum. Kurs rozszerzony dla początkujących i kontynuujących naukę DPN-50016/08 |
P. Piszczatowski | 32-2012/2013 |
I-III | Program nauczania historii w gimnazjum w klasach I-III | T. Małkowski,
J Rześniowiecki |
33-2012/2013 |
I | „Dziś i jutro” program nauczania ogólnego wiedzy o społeczeństwie w kl. I-III gimnazjum | T. Kowalewska | 34-2012/2013 |
II-III | Wiedza o społeczeństwie. Program nauczania dla gimnazjum | E. Dobrzycka,
K. Makara |
35-2012/2013 |
I-III | Matematyka 1, 2, 3. Podręcznik do gimnazjum | M. Dobrowolska z zespołem | 36-2012/2013 |
I-III | Świat fizyki | B. Saganowska | 37-2012/2013 |
I-III | Program nauczania chemii w gimnazjum. Nowa Era | T. Kulawik,
M. Litwin |
38-2012/2013 |
I-III | Program nauczania biologii w gimnazjum „Puls życia” | A. Zdziennicka | 39-2012/2013 |
I-III | Program nauczania geografii w gimnazjum – Planeta Nowa | E. M. Tuz,
D. Szczypiński |
40-2012/2013 |
I-II | Informatyka Europejczyka. Program nauczania w gimnazjum | J. Pańczyk
nauczyciele informatyki |
41-2012/2013 |
III | Autorski program nauczania informatyki w gimnazjum | A. Dach, A. Mieszkiel
B. Klimek |
42-2012/2013 |
I-III | Technika. Program nauczania zajęć technicznych w gimnazjum | U. Białka | 43-2012/2013 |
I-II | „W tym cała sztuka” program nauczania plastyki w gimnazjum | J. Gumla
A. Godyń |
44-2012/2013 |
I-III | Ruch – zdrowie dla każdego. Program nauczania wychowania fizycznego | S. Żołyński | 45-2012/2013 |
I-II | Pójdź za Jezusem
AZ-3-01/10 |
Komisja KEP
d/s Wychowania Katolickiego |
46-2012/2013 |
III | Wierzyć Chrystusowi
AZ-3-01/1 |
Komisja KEP
d/s Wychowania Katolickiego |
47-2012/2013 |
I-III | WDŻ. Program nauczania dla kl. I-III gimnazjum | T. Król, K. Maśnik, G. Węglarczyk | 48-2012/2013 |
III | Program nauczania edukacji dla bezpieczeństwa bezpiecznie | J. Słoma | 49-2012/2013 |
I-III | Muzyczny świat | T. Wójcik | 50-2012/2013 |